tiistai 21. heinäkuuta 2015

ÖLJYRIIPPUVAISET

 Mirko Hurmerinta, 13:56

Öljy kampitti Cargotecin ja Wärtsilän - miten käy Kemiran?

Raakaöljyn markkinahinta on liki puolittunut kuluneen vuoden aikana ja se näkynyt myös Helsingin pörssin öljyteollisuuteen sidoksissa olevien yhtiöiden tuloskehityksessä.
Samanlaista öljyriippuvuutta Helsingin pörssissä ei ole kuin esimerkiksi Oslon pörssissä, mutta erityisesti offshore-markkinan kehitykseen sidoksissa olevat konepajat ovat joutuneet toteamaan, että kysyntä on heikentynyt.
Viime viikolla Wärtsilä kertoi Marine Solutions -segmenttinsä liikevaihdon pudonneen toisella neljänneksellä 15 prosenttia viime vuodesta. Edeltävällä viikolla brittiläinen moottorivalmistaja Rolls Royce joutui antamaan tulosvaroituksenjuuri offshore-markkinan heikkoudesta johtuen. Laskua osattiin siis odottaa myös Wärtsilältä, mutta sen voimakkuus yllätti.
Wärtsilä kertoi osavuosikatsauksessaan uusien alustilausten puolittuneen viime vuodesta, mikä painoi laivanrakennuksen hintoja.
"Tilausaktiviteetti oli erityisen heikkoa kuivalasti- ja offshore-segmenteillä. Vaikka öljyn hinnat elpyivät hieman toisen neljänneksen aikana, offshore-markkinat pysyvät haastavina ja öljy-yhtiöt keskittyvät edelleen kustannussäästöihin", Wärtsilä kertoi tiedotteessaan.
Marine Solutions -segmentin uudet tilaukset laskivat viime vuodesta kahdeksan prosenttia, kun L-3 Marine Systems International -yritysoston vaikutusta ei oteta huomioon.
Wärtsilä kertoikin samana päivänä aloittavansatehostamisohjelman , jonka tavoitteena on saavuttaa 40 miljoonan euron säästöt vuoden 2016 loppuun mennessä. Arvio henkilöstön vähennystarpeeksi on noin 600, joista noin 160 Suomessa.
MacGregor edelleen Cargotecin murheenkryyni
Tänään myös Cargotec kertoi heikosta kehityksestä Offshore-markkinalla. Cargotecin toiseksi suurimman segmentin, MacGregorin saadut tilaukset romahtivat peräti 35 prosenttia viime vuodesta.
Yhtiö kertoi suoraan laivojen lastinkäsittelymarkkinan olleen heikko.
"Irtolastilaivojen lastinkäsittelyratkaisujen kysyntä oli vähäistä. Isojen konttilaivojen tilaukset kasvoivat toisella vuosineljänneksellä, mutta niihin liittyviä lastinkäsittelyratkaisuja ei vielä tilattu. Offshore-lastinkäsittelymarkkina MacGregorin tarjooman osalta heikentyi toisella vuosineljänneksellä öljy-yhtiöiden investointien vähentymisen seurauksena", yhtiö toteaa.
Myös segmentin kannattavuus heikkeni selvästi vertailukaudesta, mikä ei tyydyttänyt toimitusjohtaja Mika Vehviläistä alkuunkaan.
"MacGregorissa emme voi olla tyytyväisiä tulostasoon. Tehostamis- ja säästöohjelmat etenevät suunnitellusti, ja jatkamme määrätietoista työtämme MacGregorin kannattavuuden turvaamiseksi", Vehviläinen sanoo osavuosikatsauksessa.
Markkinoilla Cargotecin tulosraportti otettiin vastaan suorastaan järkyttyneinä. Osakkeella käytiin iltapäivällä kauppaa yli kymmenen prosentin laskussa.
Kemiran bulkkitavaralle löytyy kysyntää
Huomenna toisen neljänneksen tuloksestaan kertoo Kemira, jolle Pohjois-Amerikan liuskeöljybuumin piti olla uusi kasvumoottori.
Kemiran Oil & Mining -segmentti on selvästi yhtiön pienin, mutta viime vuonna se oli kannattavin ja voimakkaimmin kasvava. Öljymarkkinan hiipuminen ei siten tee isoa lovea tuloskuntoon konsernitasolla, mutta nakertaa lähitulevaisuuden kasvunäkymiä.
Kemiran öljyteollisuudelle tarjoavat tuotteet ovat niin sanottua bulkkitavaraa, jota kuluu kunhan öljyä tuotetaan. Liuskeöljyn tuottaminen voi olla kannattavaa jopa 20-30 dollarin hintatasolla olemassa olevissa lähteistä, mutta korkeiden aloituskustannusten vuoksi yhtiöt ovat jäädyttäneet tai lykänneet uusia investointejaan.
Factsetin keräämä konsensus odottaa Oil & Mining -segmentin liikevaihdon laskeneen toisella neljänneksellä vajaat viisi prosenttia 93 miljoonaan dollariin. Ilman dollarin vahvistumista lasku olisi suurempi. Kolmannelle kvartaalille analyytikot ennustavat 8,7 ja neljännelle kvartaalille jo 13,5 prosentin laskua liikevaihtoon.
Kemiran muille segmenteille odotetaan kuitenkin hyviä kasvulukemia sekä liikevaihdon että tuloksen suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti