Cargotec luovii vastatuulessa
KUVA: BLOOMERG NEWS
Kontteja liikkuu. Cargotecin Kalmari on toimittanut suuria määriä nostureita muun muassa Lontoon satamaan.
Kontteja liikkuu. Cargotecin Kalmari on toimittanut suuria määriä nostureita muun muassa Lontoon satamaan.
Kovimmat kilpailijat Terex ja Palfinger ovat antaneet tulosvaroituksen.
Nostureissa puhaltaa kylmä viima. Etenkin satamien nostolaitteistaan tunnetun Cargotec-konsernin osake on sukeltanut noin viidenneksen vuoden alusta. Kilpailijat, kuten amerikkalainen Terex ja itävaltalainen Palfinger liputtivat syyskuussa tulosvaroituksella.
Cargotec Oyj
Toimitusjohtaja: Vehviläinen Mika Pekka(PRH)
Toimiala: Nosto- ja siirtolaitteiden valmistus (TOL:28220) (YTJ) Lisätietoa yrityksestä
Myytävät asiakirjat ja raportit
|
Sähkön hinta 5,23 c/kWhNyt lisäksi 50 € nettietu. Etu voimassa 22.10 asti. Tutustu!www.fortum.fi/vakaatarjous
Yritysviestintää verkossaYritys- ja sijoittajasivustot, IR-palvelut, sovellukset ja mobiiliwww.investis.com
Yritysviestintää verkossaYritys- ja sijoittajasivustot, IR-palvelut, sovellukset ja mobiiliwww.investis.com
Cargotec arvioi tammi-kesäkuun osavuosikatsauksessaan, että yhtiön liikevaihto kohenee ja liikevoittokin paranee verrattuna viime vuoteen. Ohjeistus ei muuttunut ennen viikonvaihdetta. Siten ehkä kilpailijoiden tulosvaroitukset painoivat viime viikolla eniten osaketta laskuun.
Katsauskauden jälkeisistä pörssitiedotteista voi päätellä, että Cargotec on pitänyt otteensa tilausvirroissa, jotka liittyvät etenkin yksittäisiin laitteisiin, kuten konttikurottajiin.
Palfinger kisaa Cargotecin Hiabin kanssa kuorma-autojen nostolaitteissa ja Terex puolestaan Cargotecin Kalmarin tontilla satamanostureissa.
Terexin tulosvaroituksen alaista tuoterepertuaaria pitää laajana. Se kattaa autonostureiden ohella esimerkiksi satamanosturit, konttikurottajat ja terminaalitraktorit. Terex viittaa tulosvaroituksessaan vain ”nostureihin”. Cargotec on maailman ykkösketjun tekijä satamien nostolaitteissa.
Palfingerin tulosvaroitusta voi pitää jopa yllättävänä. Siinä missä Hiab on vetänyt läpi tehokuuria ja tuonut uusia nosturimalleja, on Palfinger pitänyt yllä kovaa kyytiä Euroopan ja samalla maailman valloituksessaan.
"Palfinger on johtavana valmistajana ottanut etumatkaa kilpailijoihinsa”, kehaisee kesäkuun osavuosi. Ja sitten nostureiden kauppa puolittain romahti syyskuussa yhtiön kotikentillä.
Markkina-arvioiden mukaan Palfingeriin saattoi iskeä vauhtisokeus. Hiab on jo aiemmin joutunut antamaan Palfingerille periksi Euroopassa, joka on edelleen pysynyt suurimpana myyntialueena molemmille yhtiöille.
Keskittyminen kannattavuuden trimmaukseen saattaa nyt palkita Hiabia, joka jäi vielä tammi-kesäkuussa yli 50 miljoonaa euroa liikevaihdossa jälkeen Palfingeristä. Hiab teki silloin vajaan puolen miljardin euron liikevaihdon. Ja yhtiö aloitti vasta kokoonpanon Puolan-tehtaassaan.
Tilauskertymien kasvuprosentit kulkivat kummallakin samaa rataa tammi-kesäkuussa. Hiab on lukujen valossa ottanut nostetta. Palfinger ei ilmoita tilauskertymiään.
Cargotecin tilausten veturina voi pitää laivojen lastijärjestelmistä tunnettua Macgregoria, jonka tilauskanta oli yli miljardi euroa kesäkuun lopussa. Cargotecin asemaa voi peilata sitä kautta, että Macgregorin yksi pääkilpailija eli norjalainen TTS Marine ei ole antanut tulosvaroitusta.
Norjalaisyhtiön tilauskanta oli puolestaan noin 300 miljoonaa euroa Macgregorin tontilla. Molemmat nostivat rivakasti tilauskertymiään alkuvuodesta ja operoivat paljolti Aasiassa.
Terex ja Kalmari liikkuvat samoilla apajilla niin satamanostureissa kuin konttikurottajissakin. Markkina-arvioiden mukaan etenkin kiinalaisjätti ZPMC on pudottanut satamanostureiden hinnat niin pohjaan, etteivät kilpailijat jätä aina edes tarjouksia.
Terex tuli satamanostureihin italialaisen Fantuzzin ja saksalaisen Demagin ostolla. Eri lähteiden mukaan Terex on vetänyt jarruja hintakilpailussa. Se voi auttaa Kalmaria, joka on käynyt läpi tiukan ryhtiliikkeen.
Terexin liikevaihto oli toisella kvartaalilla satamanostureissa päälle 300 miljoonaa euroa eli samaa luokkaa kuin Kalmarin. Satamien laitteissa liikkuu myös suomalainen Konecranes, joka kisaa Terexin kanssa teollisuuden siltanostureissa. Yksi on ainakin varmaa. Hinnasta tulee yhä kovempi kilpailuase nostureissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti