keskiviikko 20. elokuuta 2014


Nokian Renkaat: Ei muutoksia Venäjä-strategiaan

Keskiviikko 20.08.2014 klo 11:00 (päivitetty ke 11:06)  
KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL
Nokian Renkaat on huolissaan venäläisten rahoituksen saatavuudesta talvirengassesongin alla.
Nokian Renkaat on huolissaan venäläisten rahoituksen saatavuudesta talvirengassesongin alla.
Suurin osa Venäjällä bisnestä tekevistä pörssiyhtiöistä näkee Venäjän oleellisena osana konsernin nykyistä strategiaa. Pitkäjänteistä työtä ei olla valmiita heittämään hukkaan nykyisen kriisin takia.
Tämä selviää analyysitalo Inderesin kyselyssä kymmenelle pörssin Venäjällä toimivalle yhtiölle. Selvityksen ovat koonneet analyytikot Mikael Rautanen ja Petri Kajaani.
Nokian Renkaat Oyj
Toimitusjohtaja: Gran Kim Arvid (PRH)
Toimiala: Renkaiden valmistus ja uudelleenpinnoitus (TOL:22110) (YTJ)
Lisätietoa yrityksestä
Arvopaperi klo 12:17
Nokian Renkaat 25.14 € -0.00%
Nokian Renkaat 2010 C 2.10 € +10.53%
Nokian Renkaat 2010 B 2.25 € -
Balancen lista 4.5 tähteä
Myytävät asiakirjat ja raportit
Kyselyyn osallistuivat rakennusyhtiöt YIT ja SRV, monialayhtiö Aspo, lääketukkuri Oriola-KD, energiayhtiö Fortum, rengasyhtiö Nokian Renkaat, kauppakonserni Kesko, maaliyhtiö Tikkurila, tavaratalokonserni Stockmann ja elektroniikan komponentti- ja tuotantolaitetoimittaja Yleiselektroniikka.
Muun muassa Tikkurila, Aspo, Fortum, Nokian Renkaat, SRV ja Yleiselektroniikka ilmoittavat, ettei nykyinen tilanne aiheuta muutoksia yhtiön pitkän aikavälin strategiaan Venäjällä.
”Venäjälle pitkäjänteisesti etabloituneen yrityksen on sopeuduttava kulloinkin vallitsevaan todellisuuteen. Pyrimme siis jatkamaan toimintaamme Venäjällä kaikissa olosuhteissa,” toteaa SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen Inderesin raportissa.
Oriola-KD:n talousjohtajan Tuomas Itkosen mukaan heikko taloustilanne helposti viivästyttää uusia investointeja sekä mahdollisia toiminnan laajentumissuunnitelmia.
Samalla linjalla on Stockmannin viestintäjohtaja Nora Malin, jonka mukaan toimintaympäristön muutoksella on selvästi vaikutus yhtiön tuleviin strategisiin valintoihin, eikä Stockmannilla ole tällä hetkellä suunnitteilla lisäinvestointeja Venäjällä.
”Stockmann on käynnistänyt konsernin strategian arviointi- ja muutosprosessin, joka valmistuu vuoden loppuun mennessä. Strategiaprosessin lopputuloksella voi olla merkittävä vaikutus nykymallisen liiketoiminnan rakenteisiin,” Malin toteaa.
Asema voi vahvistuakin
Venäjän heikko markkinatilanne on avannut myös joidenkin mielestä hyvän paikan vahvistaa suhteellista asemaa, kun osa kilpailijoista empii Venäjän investointien kanssa.
Esimerkiksi Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtajan Antti-Jussi Tähtisen mukaan ”strategianamme on edelleen vaikeina aikoina vahvistaa suhteellista asemaamme markkinoilla ja kapitalisoida sitten nousumarkkinat täysimääräisesti”.
Samoilla linjoilla on Aspon toimitusjohtaja Aki Ojanen, joka toteaa nykyisen epävarmuuden luoneen yhtiölle uusia liiketoimintamahdollisuuksia, joita Aspo on pyrkinyt hyödyntämään.
Myös Tikkurilan toimitusjohtaja Erkki Järvinen on maininnut kesän aikana joidenkin suurten kansainvälisten kilpailijoiden laittaneen Venäjän investoinnit pysähdyksiin, minkä ansiosta yhtiölle saattaa avautua mahdollisuuksia hyötyä kilpailijoiden varovaisuudesta.
Kuluttajasektorilla kärsitty
Ukrainan kriisi on näkynyt selkeimmin kuluttajasektorilla toimivilla yhtiöillä, kun venäläiset kuluttajat ovat siirtyneet kohti edullisempia tuoteryhmiä.
”Suurin uhka on alkaneen taloustaantuman pitkittyminen ja siitä edelleen aiheutuva kuluttajien ostovoiman heikentyminen,” sanoo Oriola-KD:n Tuomas Itkonen.
Useat yhtiöt ovat myös huolissaan kriisin vaikutuksista rahoitussektoriin ja venäläisen pankkijärjestelmän toimivuuteen. Tämä vaikuttaisi etenkin YIT:n ja SRV:n liiketoimintoihin, jotka ovat riippuvaisia paikallisen pääomahuollon toimivuudesta.
Venäläisten rahoituksen saatavuudesta eniten huolissaan on Nokian Renkaat. Antti-Jussi Tähtisen mukaan ”Jakelijoiden halu ja kyky ostaa talvirenkaita ennen sesonkia on heikentynyt, koska rahoitusta joko ei ole tarjolla tai noussut korkotaso tekee rahoituksen käytännössä erittäin vaikeaksi.”
Myös mahdollinen asenneilmapiirin muutos länsimaisia tuotteita tai toisaalta Venäjällä valmistettuja tuotteita kohtaan nähdään potentiaalisena uhkana monissa yhtiöissä. Osa haastattelemistamme yhtiöistä vie Venäjällä valmistettuja tuotteita Euroopan tai Pohjois-Amerikan markkinoille, eikä Made in Russia -leima ole kriisin kärjistyessä välttämättä paras myyntivaltti.
Omaa alaa koskevat tuontirajoitteet uhkakuvana näkevät Nokian Renkaat, Tikkurila ja Yleiselektroniikka. Näiden yhtiöiden kohdalla on kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, että tuontikiellot laajentuisivat koskemaan heidän myymiään tuotteita.
Kristiina Hallman
kristiina.hallman@kauppalehti.fi
+358-10-665 101

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti