perjantai 29. elokuuta 2014

Tämä Helsingin pörssin käänneyhtiö on nyt edullinen


Lastinkäsittelyratkaisuja tarjoava Cargotec kahmi alkuvuonna uusia tilauksia hyvällä tahdilla, mutta kannattavuusongelmat pilasivat tuloksen. Murheenkryyni oli nostolaitteita satamiin ja terminaaleihin toimittava Kalmar-yksikkö, jonka kustannukset ylittyivät 40 miljoonalla eurolla.
MacGregor- ja Hiab-liiketoiminnoilla alkuvuosi sujui paremmin, mutta niidenkin kannattavuus on kaukana optimitasosta. Viime vuoden maaliskuussa Finnairista Cargotecin peräsimeen tarttuneella toimitusjohtajalla Mika Vehviläisellä riittää työsarkaa.
Analyytikoiden mukaan kuluva vuosi on Cargotecille vielä välivuosi, vaikka parannusta viime vuoteen on luvassa.
Kertaeristä oikaistun liikevoiton odotetaan paranevan liki viidenneksellä 151 miljoonaan euroon. Ensi vuoden liikevoittokonsensus on jo 253 miljoonaa, mikä tarkoittaisi liki seitsemän prosentin liikevoittomarginaalia. Viime vuonna marginaali oli neljä prosenttia.
Pidemmällä aikavälillä myös strategisia muutoksia on lupa odottaa. Pohjola Pankin seniorianalyytikko Pekka Spolander uskoo, että Cargotec tulee Metson tavoin keskittymään jatkossa korkeampikatteisiin liiketoimintoihinsa.
Tämä tarkoittaisi keskittymistä MacGregor ja Kalmar -liiketoimintoihin, jotka tukevat toisiaan. Viitteitä tästä antoi yhtiön päätös perua yritysostoin vahvistetun MacGregorin listaussuunnitelmat. Näin ollen ajoneuvojen kuormankäsittelyratkaisuja tarjoava Hiab saattaisi mennä myyntiin, kunhan sen kannattavuus on parantunut ostajaehdokkaita houkuttelevalle tasolle.
”MacGregor- ja Kalmar-liiketoimintojen ympärille on helpompi rakentaa palveluliiketoimintaa ja niiden asiakaskunta on samantyyppistä. Sen sijaan Hiabin asiakaskunta on hyvin hajallaan ja liiketoiminta koostuu pienistä toimituksista”, Spolander perustelee.
Sijoittajat eivät kuitenkaan ole Cargotecin käänteestä yhtä vakuuttuneita kuin analyytikot. Osakkeeseen hinnoitellaan tukevaa riskilisää. Cargotecin p/e-kerroin on ensi vuoden ennusteilla vain 11, kun se esimerkiksi Konecranesilla on 15. Arvostuskertoimen nousu vastaavalle tasolle, tarkoittaisi noin 36 prosentin kurssinousua.
”Sijoittajat eivät oikein tunnu nyt innostuvan käänneyhtiötarinoista. Markkinoilla myös pelätään, etteivät Kalmarin kustannusylitykset jää vielä tähän”, Spolander pähkäilee syitä heikolle kurssikehitykselle.
Näkemystä ottava osakesijoittaja ostaa nyt Cargotecia salkkuun ja laittaa sormet ristiin, että Vehviläinen onnistuu siinä, missä onnistui Finnairissakin. Cargotecin suuromistajalta ja hallituksenpuheenjohtajalta Ilkka Herliniltä ainakin löytyy luottoa. Herlin on puolivuotiskatsauksen jälkeen ostanut Cargotecin osakkeita yli viidellä miljoonalla eurolla.
Artikkeli on julkaistu uudessa Talouselämä-lehdessä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti