keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Maailmancup iskee Kittilään miljoonaruiskeen

Keskiviikko 12.11.2014 klo 05:15  
KUVA: GETTY IMAGES

Ensi viikonloppuna 190 miljoonaa tv-katsojaa seuraa pujottelijoiden kisaa Levillä.
Kittilän Levitunturi on lauantaina ja sunnuntaina koko maailman alppilajien ystävien tiukassa seurannassa. Tapahtuma avaa alppihiihdon pujottelun maailmancupin.

”Tottakai pujottelun aloituskisa on iso asia, mutta tämä viikonloppu on loistava myös, koska mitään muuta talvilajien maailmancupia ei ole samaan aikaan käynnissä”, sanoo järjestelyistä vastaavan Levi Eventsin toimitusjohtaja Janne Pelkonen.
Kisa on samalla Levin 10-vuotisjuhlakisa. Nyt Levi on vakiinnuttanut asemansa Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n silmissä.
”Onhan se kova juttu. FIS:n strategia on, että kausi aloitetaan aina kolmella klassikkokisalla eli Sölden, Levi ja Lake Louise. Täällä on maailman parhaat laskijat ja rinneolosuhteet. Huippukisa, hienoa tunnelmaa ja lappilaista fiilistä”, Pelkonen hehkuttaa.
Maineen lisäksi maailmancup tuo paikkakunnalle rahaa.
”Noin viisi miljoonaa euroa kokonaisuudessaan viikonloppu tuo tänne alueelle. Se on merkittävä, monelle yrittäjälle kauden suurin myyntipiikki.”
Paikan päälle odotetaan 20 000 kisavierasta. Television kautta kisaa seuraa 190 miljoonaa ihmistä. Rummutus televisiossa on jo alkanut.
”Viikonloppuna Saksan suurin televisioyhtiö oli kuvaamassa täällä saksalaisten harjoittelua. Ne näyttävät sen siellä prime timessä. Nämä ovat asioita, jotka Leviä vievät kansainvälisesti eteenpäin”, Pelkonen sanoo.
Hän pitää Leviä ainutlaatuisena alppikisapaikkana.
”Maailmassa on noin 4 000 hiihtokeskusta, joista 30 järjestää maailmancupeja. Olemme niin erilainen ja ainutlaatuinen siinä sirkuksessa, että se on kiinnostavaa katsojille.”
Pelkosen mukaan kisatapahtuman budjetti on 1,25 miljoonaa euroa. Merkittävä osa rahasta tulee sponsoreilta.
”Kumppanit on jaettu kahteen kategoriaan. Toinen on kansainväliset, jotka näkyvät tv:ssä, ja sitten ovat kotimaiset, jotka pystyvät hyödyntämään kisaa muussa määrin. Noin 45 prosenttia tuloista tulee yhteistyökumppaneilta.”
Levi Events on Pelkosen mukaan onnistunut säilyttämään kumppaniverkostonsa vuodesta toiseen.
”Tänä vuonna on muutama uusikin saatu. Tämmöisessä taloudellisessa tilanteessa ollaan siinä määrin kyllä hyvässä mallissa.”
Pelkosta ei huoleta se, että kisatapahtuma sinällään ei tuota rahaa.
”Hiukan itse kisan osalta ollaan jatkuvasti oltu vähän pakkasella, mutta ei hälyttävästi. Levin ja Lapin kannalta se on pieni summa investoida näkyvyyteen.”
Leville on jo luvattu kauden 2018–2019 kisaisännyys.
”Nyt meillä on mahdollisuus tehdä investointeja tuotteen ympärille.

JR Leskinen
jr.leskinen@kauppalehti.fi
+358-10-665 101

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti