perjantai 14. marraskuuta 2014

Suri paljasti, mitä Nokia kaavailee puhelimissa

Kuva: Henrik Kettunen/Bloomberg
14.11.2014 13:20 Uuteen nousuun uskova teknologiayhtiö Nokia kalastelee taas sijoittajia pääomamarkkinapäivillään – ensimmäisillä sitten vuoden 2009. Toimitusjohtaja Rajeev Suri visioi ohjelmoitavaa maailmaa, jossa Nokia ei ainoastaan yhdistä ihmisiä, vaan myös tietoa ja laitteita. Tulevaisuuden Nokia saattaa jopa ohjata autoja.
Nokian vanha mainoslause Connecting People sisältyy edelleen yhtiön visioon, mutta nyt se näyttää laajentuneen muotoon: Connecting Things.
– Yrityksemme visio on aina keskittynyt ihmisiin, mutta nyt laajennamme inhimillisiä mahdollisuuksia muidenkin yhteyksien maailmassa, Suri sanoo Lontoossa parille sadalle sijoittajalle ja toimittajalle.
Älykkäiden verkkojen maailmassa Surin kuvailema uusi Nokia yhdistää erilaisia laitteita keskustelemaan keskenään ja tuo pilvipalveluja vahvasti mobiilimaailmaan. Mahdollisuuksia on etenkin autoalalla, jossa Nokian Here-karttapalveluilla on jo tukeva jalansija.
– Olemme ykköspaikalla, kun autot muuttuvat yhä älykkäämmiksi. Tiedämme jo nyt, mistä 60 prosenttia seuraavien parin vuoden liikevaihdosta tulee, Suri sanoo.
Hänen mukaansa navigaatiotoiminnot siirtyvät pilveen, paikannuspalvelut tarkentuvat ja Nokia on aktiivisesti mukana kehittämässä puoliautomaattisesti ohjautuvia autoja.
Päätoiminnoissa Nokiaa auttaa myös kilpailijoiden väheneminen. Maailmanlaajuisia mobiiliverkkorakentajia on enää kuusi, joista vain kolme toimii kaikkialla: kiinalainen Huawei, ruotsalainen Ericsson ja Nokia.
– Alan hintakilpailu on hieman lieventynyt. Ei kuitenkaan ole mahdotonta, että alalle tulee uusia kilpailijoita esimerkiksi it-maailmasta.
Pilvet, ohjelmat 
ja analyysit
Koko Nokian tulevaisuus perustuu vahvaan analytiikkaan, pilvipalveluihin ja virtualisaatioon. Suri muistuttaa, että Nokia kuuluu maailman 15 suurimman ohjelmistotalon joukkoon.
– Ohjelmistot tulevat kaikkialle. Me liikumme aivan erityisen nopeasti pilvisovellusten hallinnassa ja asiakkainamme on jo useita kaupallisia verkkoja, kuten Vodafone. Pilvi on meille mahdollisuus, sillä sen avulla voimme laajentaa palvelujamme.
Vaikka Nokian perusbisneksen, Networksin, perusta on lähes kylläisillä kännykkäverkkojen markkinoilla, Nokia aikoo kasvaa markkinoita nopeammin.
– Kehitämme esimerkiksi data-analyyseja, jotka auttavat operaattoreita lisäämään myyntiään, Suri sanoo.
Nokia aikoo olla etulinjassa kehittämässä liikenteen ja terveydenhoidon älykkäitä verkkoja, jotka mahdollistavat kokonaan uudenlaisia palveluja kuluttajille. Se on jo mukana esimerkiksi kaasumittareita lukevissa verkoissa ja hankkeissa, joissa potilaat voivat käyttää erilaisia terveysmittareita kotona ja niiden tiedot päivittyvät automaattisesti hoitavien lääkärien tietokantoihin.
Nokia-brändi palaa
puhelimiin?
Salin analyytikkoja kiinnostaa, talouslukujen lisäksi, mitä Nokia aikoo brändillään tehdä: Palaako se kenties kuluttajaelektroniikkaan?
Suri vastaa, ettei Nokia aio palata matkapuhelinvalmistajaksi. Hänen mukaansa Nokia-brandin lisensiointi muille valmistajille on kuitenkin mahdollista – jopa toivottavaa.
Surin mukaan Nokia jatkaa yritysostojaan, jos sopivia yrityksiä esimerkiksi maantieteellisten palveluiden alueilta löytyy. Yhtiö aikoo myös toimia yrityshautomona - ja päästä itse ensimmäisenä arvioimaan, mikä pienten yritysten lennokkaista ideoista voisi oikeasti lentää.
Anna Mård, Lontoo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti