lauantai 22. marraskuuta 2014

TERO KUITTINEN

 Tero Kuittinen, 9:00

Laitevalmistajien suru

Samsungin uusi valtti on puhelin, jossa näyttö ulottuu reunojen yli ja kääntyy näkyväksi sivusuunnasta ohuena siivuna. Apple on menossa älykellomarkkinoille laitteella, jonka ydinkäyttötarkoitus on edelleen hämärän peitossa – muun muassa sydämenlyöntien lähettäminen puolisolle tuntuu vähän imelältä ainakin suomalaisen aviomiehen näkövinkkelistä. BlackBerry provosoi lanseeraamalla tarkoituksellisesti vanhanaikaisen oloisen näppäinpuhelimen.
Elektroniikkamarkkinoilla on nyt paha olo. Uutta suuntaa etsitään kikoista ja marginaalisista tuotteista, joiden myyminen pakko-ostoksina tulee olemaan erittäin haastavaa.
Taustalla on muutama mojova floppi ja älypuhelinmyynnin kasvun kauan odotetun hidastumisen alkaminen. 3D-televisiosta tuli kallis epäonnistuminen, joka rassaa edelleen aasialaisia elektroniikkayrityksiä.
Tablettimarkkinoiden kasvun loppuminen vain neljä vuotta iPadin lanseeraamisen jälkeen on se isoin alan shokki. Tablettien myyntiä alkoi kalvaa jo pari vuotta sitten jumbokokoisten älypuhelinten yllättävän kova kysyntä. Nyt Applen iPadia uhkaa yli kymmenen prosentin kappalemyynnin lasku joulukvartaalilla.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa TV-markkinoiden elpyminen 3D-mallien myötä ei koskaan tapahtunut, älypuhelinten myynnin kasvu on yli viiden tuuman näytöillä varustettujen mallien varassa ja tämä sama segmentti on tuhonnut tablettimarkkinoiden elinvoiman. Rannekellojen uudelleentuleminen älyversioina on varsin kyseenalainen ilmiö.
Yksi syy tablettimyynnin hyytymiseen on se, että kalliiden älypuhelinten ostaminen joka 18 kuukausi syö kotitalouksien kykyä törsätä muuhun elektroniikkaan aikana, jolloin Amerikan ja Euroopan keskiluokkien tulotaso ei enää nouse. Moni perhe on päättänyt pitää vanhoja tabletteja kolme vuotta sen sijaan että ostaisi uuden version tiuhaan tahtiin. Miten mahtuu älykello perheen budjettiin puhelinten ja tablettien lisäksi?
Puhelinteollisuus odottaa taittuvilla ja rullattavilla näytöillä varustettuja puhelimia kuin kuuta nousevaa. Tämä on iso rakenteellinen muutos ja mahdollistaa isonkin näytön lisäämisen pieneen luuriin. Uusintaostojen aalto voi olla massiivinen, kun ehditään tähän pisteeseen. Mutta tämä aikakausi ei koita vielä vuonna 2015 – nyt mennään vanhoilla höyryillä.
Elektroniikkateollisuuden vaikeiden aikojen ehkä pahaenteisin airut on ollut Samsungin voitollisuuden shokeeraavan nopea rapautuminen menneen kesän aikana. HTC:n, LG:n, Sonyn ja muiden aasialaisten voittomarginaalien rapautumiseen on totuttu viime vuosien aikana. Samsung on todistanut, että joku muukin kuin Apple voi menestyä kulutuselektroniikassa. Sen parin viime kvartaalin nopea heikkeneminen ennustaa kolkkoa vuotta 2015 koko alalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti