VIIKON OSAKE
Mirko Hurmerinta, Talentum.com, 21.3.2015, 13:03Lexingtonia Hulluilta Päiviltä? Pörssistä irtoaa halvemmalla
Yhdysvaltain itärannikon New England –tyylisiä kodintekstiilejä ja vaatteita valmistava The Lexington Company on tuttu monelle suomalaiskuluttajalle.
Amerikan lippua muistuttavalla logolla koristeltuihin tuotteisiin voi törmätä erityisesti Stockmannilla asioidessaan, mutta Lexingtonin tuotteita löytää jo yli 60 myymälästä Suomessa.
Harva kuitenkaan tietää, että kyseessä on ruotsalainen yhtiö, joka listautui helmikuussa Tukholman pörssin First North -listalle.
Lexington aloitti toimintansa vuonna 1997 kodintekstiileissä. Vuonna 2008 toiminta laajeni vaatepuolelle. PerustajapariskuntaKristina ja Tommy Lindhe ovat edelleen yhtiön suurimmat omistajat ja vastaavat sen toiminnasta, Kristina toimitusjohtajana ja luovana johtajana ja Tommy operatiivisena johtajana.
Kodintekstiilit muodostavat yhtiön liikevaihdosta noin 60 ja vaatteet 40 prosenttia. Molemmissa segmenteissä Lexington on profiloitunut premium-brändiksi. Stockmannilla parivuoteen pussilakanasta saa maksaa 249 euroa ja miesten kylpytakista 169 euroa.
Kalliista tuotteista ja jenkkilipuista voisi päätellä, että kyseessä on suuri kansainvälinen muotitalo, mutta senkin suhteen ruotsalainen brändiosaaminen näyttää voimansa. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 273 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 30 miljoonaa euroa. Se on vajaa kolmannes Marimekon liikevaihdosta.
Lexingtonin kasvuvauhti on kuitenkin ollut reipasta. Vuodesta 2008 liikevaihto on kasvanut keskimäärin 14 prosenttia vuodessa. Yhtiö toimii jo 20 eri markkinoilla, joista suurimmat ovat Ruotsi, Norja, Suomi, Saksa ja ehkä hieman yllättäen Kiina, jossa yhtiöllä on jo 19 myymälää. Yhtiön jakelukanavat koostuvat sekä jälleenmyyjistä että omista myymälöistä.
Lexingtonin brändi on vahva ja siitä kertoo myös yhtiön bruttomarginaali eli hankinta- ja valmistuskulujen jälkeinen kate. Viime vuonna bruttomarginaali oli hieman yli 65 prosenttia. Se on hieman korkeampi kuin Marimekolla ja selvästi korkeampi kuin useilla ruotsalaisilla verrokkiyhtiöillä. Björn Borgilla se oli 53, KappAhlilla 61 ja Hennes & Mauritzilla 59.
Käyttökatteen suhteen Lexington on pienen kokonsa vuoksi vielä verrokkiyhtiöitään jäljessä.
Viime vuonna käyttökatetta kertyi jo 9,7 prosenttia. Yhtiön tavoitteena on kasvaa vähintään kymmenen prosentin vuositahdilla ja tehdä käyttökatetta vähintään kymmenen prosenttia liikevaihdosta.
Päättyneen vuoden tuloksella laskettuna Lexingtonin p/e eli voittokerroin on 21 ja velkaantuneisuuden huomioiva ev/ebitda-kerroin 11. Vahva brändi ja selvä kasvupotentiaali huomioon ottaen Lexingtonin osake ei nykyisellä noin noin 60 kruunun kurssilla ole mitenkään erityisen kallis.
Reilun 290 miljoonan kruunun eli noin 32 miljoonan euron markkina-arvolla Lexington olisi myös helppo suupala suurelle muotijätille, mikäli yrittäjäpariskunta päättäisi myydä.
Artikkeli on julkaistu Talouselämä-lehdessä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti